Spring naar inhoud

Twitkerst: antwoord op vragen

december 2, 2017

V1: Vertel over jullie kersttradities. . Of heb je een leuke kerst-anekdote?

Wij hebben niet zoveel tradities in de familie. Het is altijd een ongecoördineerd zootje, een kippenhok zoals ik het noem. Zelfs op dit moment is het niet duidelijk wat we met Kerst gaan doen, het valt meestal vanzelf op zijn plaats. De tweede dag is gewoon de dag waarop ik lekker mezelf vertroetel. Hapjes die ik lekker vind, doen wat ik wil en lekker genieten van een rustig dagje. 

Maar wat er wel (bijna, er zijn een aantal uitzonderingen geweest) altijd is, is een echte kerstboom. Zo groot mogelijk. En toen ik in Oosterhout in de binnenstad woonde en nu weer, hoort daar een kerst”etalage” bij. Ik zit op een zichtlocatie, dus wil ik dat ook delen met mensen die voorbij lopen. 

anekdotes:

Mijn moeder kocht altijd voor iedereen een aantal cadeautjes. Eén jaar kreeg ik een klein pakje en het eerste dat ze zei was “doe maar alsof je er blij mee bent”. Ik heb inderdaad al mijn acteertalenten uit de kast moeten halen, want het was een semafoon. Hij is één keer gebruikt, die dag, om te testen. Sindsdien gebruik ik die zin wel regelmatig. 😂

Op de VRT (vroeger VRT) waren met Kerst altijd oude musicals te zien. Mijn moeder en ik genoten daarvan en zongen vaak hardop mee. Just blew in from the wind city; Anything you do, I can do better of alles van de Sound of Music. 

Op een uitzondering, met mijn vader keek ik altijd naar The Glenn Muller Story en dan stond het geluid altijd knoerhard. 😊

V2: Wat zijn de kerstkleuren in huis? Of in je boom?

Tot voorheen was het (bordeaux) rood, aangevuld met zilveren ornamenten van mijn grootouders, ouders en herinnerornamenten van mijzelf. 

Dit jaar twijfel ik. Rood past niet goed meer bij de inrichting, maar ik wil mijn prachtige neprozen (met klem) nog niet kwijt. 

Eigenlijk weet ik nog helemaal niets, want het is ook ooit de bedoeling om een klein boompje in de eetkamer te zetten en die wordt dan roodkoper (misschien goud) met oudroze en grijsblauwgroen. Maar goed, eerst die kamer afkrijgen. 😂

V3: Wat is jouw favoriete kerst/winterdrank of -snack?

De ultieme winterdrank is (natuurlijk) warme, zelfgemaakte (geen zakjes) warme chocolademelk met alles erop eraan. Stukjes gesmolten chocolade erin, marshmallows bovenop en soms een scheutje drank erin. 😁

V4: Natuurlijk wil ik ook je favoriete kerstfilm weten. En je favoriete kerstlied!

Mijn kerstfilms zijn geen kerstfilms, maar horen er wel bij. The Sound Of Music, Alle kwijlerige Sissi’s en musicals uit de jaren 40, 50 en 60. 

V5: Heb jij voor Kerst nog een soort Bucketlist? Wat zou jij nog graag willen doen met Kerst?

Nee en ja. Gezellig met de hele familie en mijn hopelijk toekomstig gezin doorbrengen in een groot landhuis. En anders nog een keer in de VS. 

V6: Hoe vier jij Kerst? Heeft jouw geloof daar nog invloed op? Of de manier van vieren van huis uit? Zijn er dingen die jij wel/niet doet daardoor?

Ik denk dat ik het meeste al heb verteld. Ik ben -helaas?- mijn geloof volledig kwijtgeraakt, maar daarvoor is in de plaats gekomen dat ik goed wil doen met mensen die het minder goed hebben. Ik zal hen tijdens deze dagen niet vergeten en delen wat ik heb.  

V7: Zou jij graag een pakket krijgen met een echte kerstinhoud of liever een neutralere inhoud?

Het gaat om de gedachte en ik wil mijn gever niet beperken. Een herinneringsornament is wel leuk om te krijgen, zodat ze altijd in mijn gedachten blijven. Maar of de rest nu wel of niet in de kerstsfeer zit… Niet belangrijk. 

V8: Wat vind jij het leukste aan Kerst?

Mijn kerstboom dus en het plezier dat ik beleef aan het delen met anderen.

V9: Doe jij thuis ook nog aan kerstcadeautjes?

De laatste 2 jaar niet meer. Dat was “de taak” van mijn moeder. Ik wil (ook hier) wel in haar schoenen staan, maar het lukt mij niet om daar tijdens het gekkenhuis van die werkperiode tijd voor vrij te maken. Ik zou er eigenlijk eerder aan moeten beginnen, maar chronisch tijdgebrek. 

V10: Met wie zou je het liefst Kerst willen doorbrengen?

Met mijn gezin, maar ja…. 

V11: Van welke kleine dingen word jij gelukkig?

Er zijn zoveel dingen om blij van te worden. Iemand anders blij maken, een pasgeverfd kastje, mensen die plezier beleven aan “mijn etalage”, een straaltje zon, een oprecht compliment, een dag doorbrengen met allen waar je van houdt. 

V12: Wat is het mooiste (kerst)cadeau dat je ooit kreeg?

Het mooiste cadeau dat ik kreeg was de tijd die ik met oudlief door mocht brengen en dat was te danken aan de genereuze nabestaanden van iemand die hem extra jaren hebben gegeven door het hart van een geliefde te doneren. 

V13: Wanneer begin jij met het versieren van je huis? Of wanneer zet je de kerstboom op?

Ik probeer hem altijd de dag na Sinterklaas op te zetten, maar het ligt er een beetje aan wanneer ik de kerstboom kan halen. 

V14: Wat is jouw grootste miskoop ooit?

Ik ben niet zo van de miskopen. Meestal heb ik spijt dat ik iets niet heb gekocht, omdat ik er te lang over nadenken en het er dan niet meer is. 😊

V15: Hou je van die hele kleffe, fout-romantische, bouquetreeks-films?

Jaaaaah, het is gewoon standaard verhalen die je vooraf kunt uittekenen, maar niets fijner dan af en toe niet te hoeven nadenken. 

V16: Wat is je maat van schoenen?

Euhm, een poezelige maatje 40 😂

V17: Hou jij van kaarsen? En eventueel geurkaarsen? En welke geur ruik je graag in huis?

Ik ben dol op kaarsen, huisgeurtjes, etherische oliën en wax-dingetjes. Zó erg zelfs dat ik een voorraad heb van minimaal 2 jaar. Gelukkig zit er geen houdbaarheidsdatum op, maar eerst maar zorgen dat die voorraad wat minder wordt. 😊

V18: Heb jij huisdieren? Zo ja, wat voor dieren heb jij in huis?

Ik heb in het verleden 3 katten gehad, daarna een tijdje niet meer omdat ik vond dat ik dat financieel niet kon verantwoorden en nu…. Een huisdier in een huis midden in een verbouwing is niets voor dat beestje, dus ik moet wachten. 

En misschien dat het daarna een (klein – geen Chihuahua!!!) hondje wordt omdat ik hem/haar mee naar mijn werk kan nemen. 

V19: Heb jij een ‘foute’ kersttrui?

Nope, ik ben al fout van mezelf. 😂

V20: Waarom doe jij dit jaar mee met #Twitkerst?

Omdat ik verrassen leuk vind. Het spel om raadsels achter te laten en een soort van grappige speurtocht te organiseren. Het is zó leuk om een onbekende te leren kennen en iets te geven waar je ze een groot plezier mee doet. 

No comments yet

Plaats een reactie