Spring naar inhoud

Iets nieuws bakken

mei 11, 2007

Jaaaaaaaa, het is weer verjaardagtijd (vraag me niet hoe oud ik ben geworden, ik ben de tel ondertussen kwijtgeraakt, maar het kan ook het begin zijn van dementie). De cadeautjes stromen ondertussen al binnen (thanx S. voor de verrassing gisteravond. Geen idee wat ik met een hele grote markeerstift moet en de truffels van Smits zijn al op: spijtig dat ik nu weet hoe lekker ze zijn).

Van Lief had ik alvast een vroeg verjaardagscadeautje gekregen (of
was het een laat?). Een eigen domeinnaam: www.sweetlikehoney.nl Nee, nu niet meteen gaan kijken, want er staat nog nada, noppes, niks (behalve een opmerking in 6 talen dat deze domein geregistreerd is, maar dat er nog geen content op staat en dat weet je nu ook).

Natuurlijk ben ik er enorm blij mee: stoer, ik ben nu echt onderdeel van het Wereldwijde Web en niet van een sub-, sub-, subdomeintje. Er is toch één maar….. Ik dacht dat de domein onderdeel was van een all-in pakket en dat er een high-tec flitsend, bling-bling flashwebsite werd opgeleverd. Niet dus…

Heel vroeger -bij TelePartner Plus/Atlantic- had ik een gehele ICT-helpdesk tot mijn beschikking (die overigens ook de indruk had gekregen dat ik technisch goed onderlegd was) om mij te helpen met pc- en serverproblemen.

Helaas, die tijd is voorbij. Lief denkt echter ook (ten onrechte: I admit) dat ik genoeg van HTML weet en het best zelf kan. Vanmiddag werd hij geconfronteerd met de naakte waarheid: ik kan net een log met behulp van eenvoudige commando’s bakken. Mijn blik was volgens hem briljant: alsof mijn hersens er net waren uitgezogen.

Aangezien ik nog geen flauw benul heb wat ik erop moet zetten, begin ik maar bij het begin: een weblog. Googlen gaat me wel goed af, dus via-via heb ik een leuk beginners ‘theme’ gevonden (uiteraard wil ik op een gegeven moment zelf iets in elkaar zetten) en die plaatsen lukt ook nog wel. Maar dan, je wil er toch wel iets van een eigen draai aan geven: een koptekst (header) en het is ook wel prettig dat de links werken. En als je dan het thema-editor opent, zie je allemaal griezelige dingen:

<!DOCTYPE html PUBLIC “-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN” “http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd”&gt;

<html xmlns=”http://www.w3.org/1999/xhtml”&gt;

<head profile=”http://gmpg.org/xfn/11″&gt;

<meta
http-equiv=”Content-Type” content=”<?php bloginfo(‘html_type’);
?>; charset=<?php bloginfo(‘charset’); ?>” />

Hellup! Wat moet ik hier in hemelsnaam mee? Mijn <i> en </i> zullen vast wel werken, maar dan moet je ook tekst hebben en om schuin af te laten drukken… Dat wordt weer een aantal boeken downloaden om HTML te leren. Uiteraard wil Lief dat ik alles volgens de w3-standaard programmeer (waarvan ik net zoveel begrijp als het overgrote merendeel van mijn lezers: niets!). Het wordt dus een lange termijnwerk. Mocht iemand deze kennis al in huis hebben, ik heb nog een goede cadeausuggestie: de vers te bakken website zo spoedig mogelijk voor mij opleveren. Mocht het heel veel werk zijn, dan wil ik er wel een zelfgefabriceerde taart (of andere maaltijd) tegenover stellen. Daar kan ik nl. meer van bakken.

7 reacties leave one →
  1. Sjoerd permalink
    mei 11, 2007 9:04 pm

    Ten eerste heb je niet alleen een domein, maar ook een jaarabonnement voor een complete hosting-omgeving gekregen. Voor ééneuronegentien kijk ik niet zo nauw tenslotte. Vervolgens wil ik even opmerken dat je al anderhalf jaar loopt te beppen dat je ook ‘iets leuks’ met internet wil gaan doen, ten derde heb ik niks gezegd over welke standaard je moet aanhouden, ten vierde stelt html zelf geen reet voor dus dat kan ‘zelfs’ JIJ leren en ten vijfde: een gegeven paard ziet men niet de bek! Als overkill een ontmoediging: je en horen in moderne websites niet meer thuis; alle opmaak verdient een plek in een cascading stylesheet (css). De html hoort zich met de inhoud bezig te houden, niet hoe iets er precies uitziet of waar het in beeld komt te staan. Voordeel is dan weer dat er heel veel goede tutorials te vinden zijn voor alles wat met websitesbakken te maken heeft. Studeer ze!

  2. mei 11, 2007 9:12 pm

    Oh ja, je bedoelt stylesheets! Tja, daar kan ik ook net over meepraten door het woord te noemen. Voor de rest begrijp ik net wat het inhoudt, maar er één maken is een heel ander verhaal. Het doet me een beetje denken aan: hier heb je een Ikea-kast met gebruiksaanwijzing (onduidelijk) en veel plezier ermee. 😉

    Nu alleen uit het www-web de juiste informatie vinden om echt iets van te leren. (ik heb ondertussen 7 HTML-tutorials gevonden en weet -ja, ik weet het, dat hoort echt bij mij- niet waar ik moet beginnen).

    Maar ik VIND het leuk, ik BEN er enorm blij mee, ik VIND het superstoer, ik ben je toch zeker een week dankbaar voor dit enorm originele cadeau.

  3. mei 12, 2007 11:34 am

    Hoi sweetlikehoney, bedankt voor je leuke reactie op mijn weblog.
    Kwam nu maar even bij jou kijken.
    Ik heb ooit hier HTML geleerd, puur door de lesjes één voor één af te werken:
    http://www.mijnhomepage.nl/htmlcursus/lessenoverzicht.php
    Had ook nog een dun boekje gekocht waar alle codes in stonden en kon daar lekker in spieken.
    Ik weet niet steeds niet wat CSS is maar ga dat vast nog wel eens leren.
    Ondertussen lukt het me wel om een website neer te zetten: http://www.liszha.nl en http://www.zizzors.net
    Veel plezier met HTML leren.
    Liefs Lisette

  4. mei 12, 2007 11:35 am

    He was je jarig?? Gefeliciflapstaatrt dan alsnog maar he,beter laat dan nooit.

    Fijn weekend,

    Liefs Astrid

  5. mei 12, 2007 11:38 am

    Gefeliciteerd!!!

  6. alex permalink
    mei 15, 2007 4:54 pm

    gelukkige onjaardag.

  7. mei 16, 2007 9:52 am

    Dank je wel nog voor jullie felicitaties. De verjaardag zelf was rustig, maar straks (hopelijk duurt het niet lang meer) als mijn oude baan eindelijk afgerond is, begonnen in de nieuwe, het oude huis helemaal weg (hopelijk vandaag!), dan, dan….. Een knalfeest!

Plaats een reactie